قالیباف: اقتصاد سیاستزده محکوم به مرگ است
[ad_1]
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقتصاد سیاسی شده محکوم به فناست.
به گزارش ایسنا، محمدبکر کلیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح یکشنبه – 12 تیر 1403 – در نشست با فعالان اقتصادی که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ملی صنف، اظهار کرد: : کسانی که در جبهه حضور داشتند معتقدند که کار نمی کند.
وی با اشاره به اتمام پروژه بزرگراه امام علی (ع) پس از حدود 40 سال گفت: این بزرگراه حدود 40 سال رها شده بود. فقط یکی از مدیرانی که با ما همکاری داشت برای تکمیل این پروژه نیمه کاره بود. این در حالی است که همه مدیران ما در تصمیم گیری شجاع بودند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه توضیح داد: زمانی که به دنبال تکمیل پروژه نیمه تمام بزرگراه امام علی (ع) بودیم، مدیران ما می گفتند که تکمیل این پروژه غیرممکن است؛ در حالی که این پروژه در حال انجام است. چرا که حداقل 12 هزار واحد مسکونی در راه این پروژه است و برخی از این واحدهای مسکونی در انحصار وراث است که حتی دادگاه هم نمی تواند در مورد آنها حکم بدهد. با این کانکس هایی که ممکن است وسط بزرگراه رها شوند چه باید کرد؟
کلیباف گفت: مدیران در بیان دلیل مخالفت خود با تکمیل پروژه بزرگراه عنوان کردند که با تکمیل این پروژه، شهر به دو نیم شده و برق، گاز، آب و تاسیسات شهری 75 متر می شود. عرض و عمق 8 متری شمال به جنوب تهران قطع خواهد شد. همچنین با تکمیل این پروژه، پروژه های باقی مانده روی زمین می مانند. در پاسخ به این نکات گفته ایم که این امر نقش مدیر و قدرت حاکمیت و انسجام را مشخص می کند. سرانجام در عرض 18 ماه پروژه ای به این بزرگی به پایان رسید.
وی افزود: در حال حاضر اکثر رانندگان ما خود راننده هستند و مالک یا شریک وسیله نقلیه هستند. با توجه به وضعیت ارزی موجود در کشور به جای خرید خودروهای جدید می توان خودروهای پنج ساله و دارای استانداردهای لازم را وارد کرد.
این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: اگر می توانستیم بخریم بهتر است اما تفاوت خودروی 5 ساله با خودروی نو بسیار چشمگیر است. در حال حاضر خودروهای دهه 60 از شب تا صبح در تهران تردد می کنند و گازوئیل را به ریه مردم تزریق می کنند یا اتوبوس هایی که اکنون در جاده ها تردد می کنند به محیط زیست آسیب می رسانند و در اختیار ادارات و ادارات دولتی قرار می گیرند یا بولدوزرهایی که اکنون در حال کار هستند. معادن در خارج از کشور استفاده می شود، آهن قدیمی محسوب می شود و با آن گازوئیل می گیریم و درآمد ما از معادن 40 همات است. در حالی که ما 44 درصد مابه التفاوت قیمت گازوئیل را از لیتری 300 تومان به لیتری 60 هزار تومان می پردازیم.
قالیباف با تاکید بر اینکه نمی توان اقتصادی را که امروز شاهد آن هستیم، اقتصاد نامید، گفت: زمانی که در نیروی انتظامی بودم شماره ثبت را از خودرو گرفتم و به مردم دادم. امروز راننده ای که می خواهد خودروی 30 ساله اش را بفروشد، از زمانی که آن را خریده، قیمت آن 10 برابر شده است، اما اکنون برای خرید خودروی جدید به چند میلیارد تومان نیاز دارد. این در حالی است که این راننده نه پولی دارد و نه سرمایه ای برای خرید ماشین و نه ما می توانیم ماشینش را توقیف کنیم. چرا باید در چنین شرایطی سخت گیری کنیم؟
وی با بیان اینکه در حال حاضر برای رفع مشکلات نیازمند رهایی از سیستم های بروکراتیک هستیم، تصریح کرد: امروز رئیس قوه مجریه باید قدرت تصمیم گیری را داشته باشد. در شرایطی که از خودروهای 30 ساله استفاده می کنیم و از سوی دیگر تفاوت قیمت خودروی 5 ساله با خودروی جدید بسیار چشمگیر است، باید از ظهور خودروهای 5 ساله استقبال کرد. زیرا با استفاده از این ظرفیت میتوان میانگین عمر خودروهای ۲۰ ساله در کشور را به ۷ سال افزایش داد. در این صورت تفاوت قیمت گازوئیل کارکرده (نسبت خودروهای 5 ساله به خودروهای 30 ساله) طی 5 سال می تواند جایگزین ارز مورد استفاده در این زمینه شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: خودروساز داخلی ما نه خودروساز است و نه خودروساز خواهد شد. بنابراین یک مدیر باید تصمیم درستی بگیرد تا برخی نگویند تولید متوقف شده بلکه باید جلوی رانت و بی تفاوتی گرفته شود. ما قادر به ساخت پلت فرم خودرو نیستیم، یک پلت فرم خودرو حداقل به 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و حداقل به 40 میلیون تیراژ نیاز دارد تا به صرفه باشد.
وی گفت: همین الان مردم، خودروسازان و کارگران ناراحت هستند. 250 زیان تجمعی در این حوزه وجود دارد که دولت باید پرداخت کند.
ادامه دارد…
[ad_2]