15

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما متوقف می‌شود؟ – تابناک

[ad_1]

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، چند روز پس از رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو اختیارات وزارت راه و شهرسازی در قیمت گذاری اجباری بلیت پروازهای داخلی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرد که قیمت هواپیما بلیت ها در روزهای آینده بررسی می شود و به تسنیم گفت: آزادسازی قیمت در این بخش نخواهیم داشت و آزادسازی هم به نفع مردم و هم به نفع شرکت های هواپیمایی است.

مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه مصوبه شورای عمومی دیوان عدالت اداری تاکید بر اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما است، افزود: در سال 1393 قانون آزادسازی اجرا شد و شرکت های هواپیمایی تا سال 1396 آن را اجرا کردند و در این مدت سه ساله اجرای قانون آثار و برکات زیادی برای مردم داشت.

وی یادآور شد: در سال 1393 حدود 17 میلیون مسافر داخلی در این پروازها تردد کردند در حالی که در سال 1395 سفرهای هوایی داخلی به حدود 24 میلیون مسافر رسید. در واقع با اجرای قانون سالانه حدود 20 درصد افزایش تردد مسافر داشتیم.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۶ دولت وارد عمل شده و مانع اجرای قانون شده است. به این ترتیب در 6 سال گذشته روند جابجایی مسافران کاهش یافته و شرکت های هواپیمایی در سال گذشته موفق به جابه جایی حدود 18 میلیون مسافر در مسیرهای داخلی شدند.

اسعدی سامانی گفت: زمانی که قانون آزادسازی اجرا شد اقشار مختلف جامعه امکان سفر هوایی را داشتند اما متاسفانه قیمت گذاری دستوری مردم را از صنعت حمل و نقل هوایی محروم کرد. قیمت گذاری اجباری باعث شده است که خطوط هوایی توانایی تجدید و بهبود ناوگان خود را از دست بدهند. همزمان نقدینگی خطوط هوایی کاهش یافت و خطوط هوایی باقی مانده نتوانستند برنامه توسعه ناوگان را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه طرح بهره برداری از هواپیماهای زمینی به صورت طبیعی صورت نگرفت، افزود: این سیاستمدار در آن زمان (در سال 97) فکر می کرد با دستور قیمت گذاری در حال خدمت رسانی به مردم است، اما با این کار مانع از استفاده بسیاری از افراد از هواپیما شد.

وی در ادامه به رای دیوان عدالت اداری اشاره کرد و با بیان اینکه صنعت حمل و نقل هوایی قطعا وارد مرحله جدیدی از خدمات رسانی به مردم خواهد شد، اظهار داشت: در این دوره اقشار بیشتری از جامعه می توانند از حمل و نقل هوایی استفاده کنند. خطوط هوایی نیز باید با اجرای قانون، کیفیت خدمات را بهبود بخشند. رقابت واقعی بین 23 ایرلاین موجود شکل خواهد گرفت و قطعا ایرلاینی که خدمات بهتر، کیفیت بهتر و قیمت پایین تری داشته باشد می تواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.

وی از کنترل بازار هواپیمای مسافربری توسط شرکت های هواپیمایی با کمک انجمن شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی خبر داد و گفت: این امر دست سازندگان بازار سیاه را از بازار خارج می کند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه از این طریق درآمد بلیت به جای دلالان و واسطه ها نصیب شرکت های هواپیمایی می شود، افزود: قطعاً شاهد افزایش ناوگان و کاهش سن هواپیماها خواهیم بود. هواپیما در این دوره جدید

اسعدی سامانی با تاکید بر اینکه این خدمات به مردم عزیز ایران ارائه می شود، افزود: از آنجایی که حمل و نقل هوایی 6 سال است که نرخ های اجباری دارد، تفاوت قابل توجهی بین نرخ واقعی و دستوری وجود دارد. این فاصله با مدیریت سفر توسط متقاضیان سفر هوایی به تدریج کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر تفاوت زیادی بین سفرهای هوایی و امکانات رفاهی موجود وجود داشت و دلیل اصلی این تفاوت قیمت های دستوری بود.

وی افزود: به تدریج با منطقی شدن قیمت ها شاهد افزایش ناوگان، ورود هواپیماهای جدید و فعال شدن هواپیماهای زمینی خواهیم بود مردم، در حالی که در حال حاضر، همانطور که گفته شد، تنها توانستیم حدود 18 میلیون مسافر را در مسیرهای داخلی جابه جا کنیم. با اجرای قانون این فاصله کاهش می یابد و تعداد بیشتری از هموطنان می توانند از مزیت های سفر هوایی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: تدابیری اندیشیده شده است تا در زمان افزایش تقاضا برای سفر هوایی با در نظر گرفتن قیمت هر ساعت صندلی، سقف مشخصی رعایت شود تا ظلم به مسافران نشود. قاطعانه شاهد آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نخواهیم بود و با سازوکارهای تعریف شده و ضمانت اجرایی آزادسازی تعرفه پیش بینی شده از قیمت های نجومی نیز جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: امیدواریم قانون از سال 94 تا 97 اجرا شده و نتایج و برکات خوبی برای مردم به همراه داشته باشد و در دوره جدید شاهد این نتایج برای هموطنان باشیم.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی یکی از نتایج آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را کاهش تصادفات جاده ای و در نتیجه تلفات جانی عنوان کرد و در پاسخ به این سوال که علت توقف اجرای قانون در دولت وقت چیست؟ (1376) اظهار داشت: دوره نرخ ارز افزایش یافت و دولت نگران شد و دستورات قیمتی در بخش حمل و نقل هوایی وضع کرد. این امر خسارات زیادی به صنعت هواپیمایی و مردم وارد کرد و از آن زمان تعداد مسافران هوایی رو به کاهش بوده است.

وی تاکید کرد: اکنون نه سازمان هواپیمایی و نه انجمن شرکت های هواپیمایی نمی توانند قیمت ها را تعیین کنند. خطوط هوایی بر اساس قیمت واقعی صندلی به اضافه حاشیه معقول، سقف قیمتی را برای بلیط هواپیما تعیین می کنند. برای این ما دستوری از گذشته داریم که با اصلاحات جدید اجرایی خواهد شد. مسئولیت این کار بر عهده سازمان هواپیمایی است و باید نظارت لازم را انجام دهد.

وزارت راه: به دنبال توقف آزادسازی نرخ بلیت هواپیماهای داخلی هستیم

این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیماهای داخلی و تصمیم دیوان عدالت اداری در این خصوص گفت: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا از طریق قوه قضائیه و روسای قوه قضاییه از تصمیم صادره جلوگیری کند. مسئولان از افزایش بی رویه قیمت پروازهای داخلی جلوگیری کنند.

بذرپاش با بیان اینکه «حادثه بسیار تلخی بود»، یادآور شد: همکاران حقوقی وزارت راه و شهرسازی در دیوان عدالت اداری حاضر شدند و استنادات دیوان – برای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما – را معرفی نکردیم.

و ادامه داد: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما یکی از پیش بینی های برنامه پنجم توسعه بود که 6 سال است اجرا شده و اصلا اجرایی نشده است. دادگاه اداری گفت آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در مقطعی از سوی دولت آقای روحانی مطرح شده و قابل تمدید است.

وزیر راه و فواید عمومی تاکید کرد: وقتی عرضه و تقاضای خدمتی برابر نباشد، نمی‌توانیم مدیریت قیمت آن را به بازار بسپاریم، افزود: با این حال حرف‌های ما شنیده نشد، از I.D درخواست کردیم. این موضوع در جلسه شورای رهبری مطرح شود. سرعت خود را کم کنید تا بتوانیم تدارکات لازم را داشته باشیم. ما نمی توانیم به مردم ظلم کنیم.

بذرپاش با اشاره به اینکه در چند روز پس از انتشار رای دادگاه شاهد تلاطم جدی در بازار بودیم افزود: می خواهیم در اولین جلسه شورای رؤسا ترتیبی داده شود تا سازمان جنایی این کار را انجام دهد. کار کردن

وی گفت: وقتی تقاضا با عرضه مغایرت دارد، دولت باید از طریق قیمت گذاری بازار را کنترل کند. این وظیفه ما در دولت است. در غیر این صورت مشکلات عدیده ای بر دوش مردم خواهد بود.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در آذرماه 94 با دستور وزیر وقت راه و فواید عمومی صورت گرفت. 24 ساعت پس از دستور عباس آخوندی مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت 170 مسیر داخلی، قیمت ها دچار تلاطم جدی شده است. به عنوان مثال قیمت بلیت از 95 هزار تومان تهران – مشهد به بیش از 400 هزار تومان افزایش یافت. این نشان دهنده افزایش 320 درصدی است.

طی روزهای اخیر و بلافاصله پس از انتشار رای دیوان عدالت اداری در رسانه ها، قیمت بلیت تهران – مشهد از 1.4 میلیون تومان به بیش از 5 میلیون تومان و در برخی موارد به بیش از 7 میلیون تومان افزایش یافت.

حال باید دید با توجه به عدم تعادل شدید عرضه و تقاضا در بخش حمل و نقل هوایی مسافر، آیا بار دیگر دولت (وزارت راه و شهرسازی) مسئول کنترل قیمت ها خواهد بود؟

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا